|
273 شهر در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی
مرگهای 3 رقمی
طی 24 ساعت 104 نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند
آمار فوتیهای کرونا بعد از گذشت 77 روز بار دیگر ۳ رقمی شد و به 104 نفر در 24 ساعت منتهی به ظهر 18بهمنماه رسید. این در حالی است که بخش عمده مبتلایان و فوتیها درگیری ریوی داشتهاند و از دریافت واکسن هم خودداری کرده بودند!
به گزارش «وطنامروز»، در شرایطی که آمار فوتیهای کرونا از سوم آذرماه ۲ رقمی شده بود به خاطر کاهش آمار پایبندی به پروتکلها بار دیگر شاهد افزایش موارد ابتلا و فوت هستیم. مطابق اعلام کارشناسان، در حال حاضر فقط 55 درصد مردم به رعایت کامل اصول بهداشتی مرتبط با کرونا پایبند هستند که این آمار نهتنها قابل قبول نیست، بلکه بسیار جای نگرانی دارد چرا که همین روند نامناسب موجب شده است در حال حاضر ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار گیرند.
با ورود سویه جدید کرونا موسوم به اُمیکرون، انتظار میرفت حساسیت عمومی برای مقابله جدیتر با کرونا افزایش یابد که چنین نشد. اُمیکرون اکنون در جهان و ایران میتازد و آمار مبتلایان و فوتیها را افزایش میدهد.
مجموع مبتلایان به «کووید-۱۹» در جهان تاکنون به ۳۹۶ میلیون و ۴ هزار و ۹۷۸ نفر رسیده و مرگ ۵ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۸۲۲ نفر بر اثر این بیماری تأیید شده است. همچنین ۳۱۴ میلیون و ۹۱۵ هزار و ۴۲ نفر از مبتلایان در سراسر جهان بهبود یافتهاند. مطابق آمار رسمی همهگیری کرونا، آمریکا همچنان با بیش از ۷۸ میلیون مبتلا و بیش از ۹۲۶ هزار قربانی در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد.
* شناسایی 40 هزار مبتلا در 24 ساعت
در ایران نیز بنا بر اعلام وزارت بهداشت، در 24 ساعت منتهی به ۱۸ بهمن و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۸۱۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۲ هزار و ۷۰۶ نفر از آنها بستری شدند. بنابراین مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۶میلیون و ۶۱۹ هزار و ۸۵ نفر رسید.
متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت، ۱۰۴ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۹۳۴ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۱۷۱ هزار و ۵۸۷ نفر از بیماران در ایران بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شدهاند.
همچنین وزارت بهداشت درباره آخرین آمار واکسیناسیون کرونا در کشور اعلام کرد: تا روز دوشنبه هجدهم بهمنماه مجموعا ۶۱ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۵۷۸ نفر دوز اول واکسن کرونا، ۵۴ میلیون و ۵۶۱ هزار و ۶۳۰ نفر دوز دوم و ۱۹ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۴۳۸ نفر دوز سوم واکسن را دریافت کردهاند. به این ترتیب مجموع دوزهای واکسن تزریقشده در کشور به ۱۳۵ میلیون و ۷۰۵ هزار و ۶۴۶ مورد رسید.
* ابتلای گسترده واکسننزدهها به اُمیکرون
در چند ماه اخیر، کارشناسان و مقامات نظام سلامت کشور بارها و بارها بر ضرورت تکمیل واکسیناسیون با تزریق دوز سوم تاکید داشتند اما بخشی از جامعه همچنان به این هشدارها بیتوجه ماندند تا جایی که بنا به آمار موجود، بیشترین موارد فوت و ابتلای این روزها مربوط به واکسن نزدههاست.
حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری «کووید-۱۹» گفت: بیمارانی که اکنون در بخشهای بستری و مراقبتهای ویژه حضور دارند متأسفانه واکسن دریافت نکردهاند و حتی بسیاری از آنها با درگیری نسبتا وسیع ریوی تحت مراقبت هستند.
وی ادامه داد: مطالعات ما نشان داده افرادی که ۳ دوز واکسن کرونا را تزریق میکنند ۸۰ درصد از بستری شدن آنها در بیمارستان جلوگیری میشود. اکنون در بخشهای بستری همه بیماران افرادی هستند که مبتلا به اُمیکرون شدهاند، دچار نقص سیستم ایمنی هستند، داروهای تضعیفکننده سیستم ایمنی بدن را مصرف میکنند یا اینکه متأسفانه واکسن تزریق نکردهاند.
جماعتی افزود: موارد بستری در بخشهای بستری و مراقبتهای ویژه اطفال افزایش یافته و بخشی از موارد ابتلا مربوط به سنین پایین است، بنابراین تقویت واکسیناسیون مادران باردار ضرورت دارد. همچنین مقرر شد تعداد تختهای بیمارستانی برای کودکان و نوزادان توسط معاونت درمان وزارت بهداشت افزایش یابد.
وی یادآور شد: در حال حاضر در موج ششم بیماری کرونا با سویه اُمیکرون قرار داریم و تجمع افراد در مراکز واکسیناسیون میتواند عامل انتشار ویروس باشد به همین دلیل توصیه بر این شد که واکسیناسیون فعال در دستور کار وزارت بهداشت قرار گیرد، البته معاونت بهداشت وزارت بهداشت، شرایط واکسیناسیون فعال را فراهم کرده و این کار در قالب طرح شهید سلیمانی و با مشارکت نیروهای مردمی و بسیج در حال انجام است که نیاز به تقویت واکسیناسیون فعال در کشور وجود دارد.
* ماندگاری 8 روزه اُمیکرون روی دست
میزان ماندگاری اُمیکرون روی دست و سطوح یکی از سوالات و ابهامات این روزهای مردم است.
رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت ستاد ملی کرونا با بیان اینکه باید کانونهای اصلی را شناسایی کرده و به ماهیت اُمیکرون خوب توجه کنیم، گفت: اُمیکرون ممکن است تا 8 روز روی پوست بدن باقی بماند، بنابراین بهداشت دست خیلی مهم است.
حمید سوری به فارس گفت: اُمیکرون با سرعت تاثیر میگذارد و مهمترین موضوع اقدامات فوری است که باید انجام شود. تفاوت اساسی واریانت اُمیکرون با دیگر واریانتها این است که وقت زیادی نداریم و باید سراغ کارها و برنامههایی برویم که زود جواب بگیریم تا بار ناشی از این اپیدمی را به حداقل برسانیم. وی با بیان اینکه اُمیکرون روی پلاستیک 190 ساعت ماندگاری دارد، اظهار داشت: درباره ماندگاری در هوای آزاد نیز اُمیکرون مانند واریانتهای دیگر است چون ویروس خارج از بدن موجود زنده خیلی نمیتواند زنده بماند اما پوست و پلاستیک به دلیل ویژگیهای خود، ماندگاری ویروس را افزایش داده و باعث میشود سرعت انتشار بالا رود.
***
راهپیمایی خودرویی در شهرهای قرمز
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: به علت شرایط خاص کرونایی راهپیمایی روز ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ در شهرهای قرمز به صورت خودرویی و موتوری برگزار خواهد شد. حجتالاسلام محمدحسین موسیپور درباره چگونگی برگزاری راهپیمایی 22 بهمن اظهار داشت: سلامت و جان مردم برای ما بسیار بااهمیت است و از آنجا که راهپیمایی ۲۲ بهمن به صورت میلیونی برگزار میشود حضور مردم میتواند سلامت آنان را به خطر بیندازد. وی گفت: به علت شرایط خاص کرونایی راهپیمایی روز ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ در شهرهای قرمز به صورت خودرویی و موتوری و در شهرهای دیگر با رعایت پروتکلهای بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی در فضای باز برگزار خواهد شد. موسیپور با بیان اینکه امسال در ۱۵۰۰ شهر و ۳۰ هزار روستا راهپیمایی 22 بهمن برگزار میشود، افزود: ۶۰ هزار مسجد و ۴۰ هزار پایگاه بسیج میزبان برگزاری جشنهای ایام دهه فجر در چهلوچهارمین طلوع انقلاب اسلامی خواهند بود.
ارسال به دوستان
«وطنامروز» تأثیر سرمایهگذاری 7 شرکت بزرگ کشور بر بازار سرمایه را بررسی میکند
سرمایهگذاری نقطهزن
سود شرکتها به جای آنکه در سپردههای بانکی قرار گیرد، صرف توسعه و ایجاد زیرساختها و توسعه صنعتی کشور خواهد شد
گروه اقتصادی: بازار سرمایه در ۲ روز گذشته با کاهش نزدیک به 30 هزار واحدی شاخص کل مواجه شد. پس از رشد قیمت سهام به دنبال حمایتهای حقوقیها و مصوبات بورسی دولت، از 2 روز گذشته دوباره بازار سهام در مسیر اصلاح قرار گرفته است. البته این امید وجود دارد که وضعیت بنیادی شرکتها با سیگنالهای قوی از بازار جهانی مانند قیمت مس در مرز ۱۰ هزار دلار یا قیمت نفت ۹۳ دلاری بتواند از قیمت سهام حمایت کند. همچنین سیگنالهای مثبت داخلی مانند سرمایهگذاری بیسابقه حدود 500 هزار میلیارد تومانی شرکتهای بزرگ بورسی نیز که روز یکشنبه با حضور رئیسجمهور عملیات آغاز آن رونمایی شد باید مورد توجه سهامداران قرار بگیرد.
به گزارش «وطنامروز»، بر اساس سرمایهگذاری 7 شرکت بزرگ بورسی از جمله فولاد مبارکه، ملی صنایع مس ایران، چادرملو، گلگهر، هلدینگ نفت و گاز پارسیان و سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات، 48 پروژه بزرگ صنعتی در ۲ لایه زیرساختی همچون تامین برق و نیروگاهی و گسترش زنجیره ارزش در کارگروه مشترکی تحت عنوان پیشرانان پیشرفت ایران تعریف شده است.
شرکتهای یادشده فهرست 48 پروژه آماده برای آغاز عملیات اجرایی در بهمنماه امسال به ارزش سرمایهگذاری 468 هزار میلیارد تومان معادل 17 میلیارد دلار را اعلام کردند که «بزرگترین سرمایهگذاری صنعتی در تاریخ ایران» محسوب میشود.
علاوه بر اینکه با انجام این سرمایهگذاریها ایران میتواند پس از ۸ سال سرکوب تولید و سرمایهگذاری و رشد اقتصادی منفی، دوباره به دوران رشد اقتصادی مثبت بازگردد و بر متغیرهای کلان اقتصاد ایران تاثیر مثبت بگذارد، میتواند بر بازار سهام در وضعیت کنونی نیز تاثیر مثبتی بگذارد.
در همین رابطه نایبرئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران معتقد است یکی از مسائل مطرح شده در طرح پیشرانان پیشرفت اقتصاد ایران، استفاده از سود انباشته شرکتها برای توسعه ۴۸ طرح صنعتی و معدنی است تا سود شرکتها به جای آنکه در سپردههای بانکی قرار گیرد، صرف توسعه شود.
عباس آرگون به طرح جدید دولت برای به حرکت درآمدن چرخهای صنعت و معدن اشاره کرد و افزود: یکی از مسائل مطرح شده در این طرح، استفاده از سود انباشته شرکتها برای توسعه ۴۸ طرح صنعتی و معدنی است. در این زمینه سود شرکتها به جای آنکه در سپردههای بانکی قرار گیرد، صرف توسعه و ایجاد زیرساختها، توسعه صنعتی کشور و نیز اجرای پروژههای جدید خواهد شد؛ این امر میتواند به عنوان اقدامی مثبت تلقی شود که دولت سیزدهم آن را در دستور کار قرار داده است.
وی به اعمال مالیات بر سپردههای بانکی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تاکید کرد و اظهار داشت: در همین راستا دولت در بحث قانون بودجه این موضوع را در نظر گرفته است تا به شرکتهایی که به نوعی دارای منابع نقدی هستند و آن را در سپردههای بانکی سرمایهگذاری میکنند، مالیات تعلق گیرد که این تصمیم میتواند کمککننده به خروج منابع از بانک و نیز ورود آنها به اجرای طرحها و رونق پروژههای جدید باشد. آرگون افزود: تا قبل از این تصمیم، سپردههای بانکی از مالیات معاف بودند؛ دولت اکنون در این زمینه تجدید نظر و اقدام به اعمال مالیات بر سپردههای بانکی خواهد کرد که دولت این اقدام را به منظور هدایت نقدینگی در طرحها و پروژهها در دستور کار قرار داده است.
نایبرئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: مساله تأمین مالی از جمله مسائل مهمی است که اگر در این زمینه سود انباشته شرکتها مورد استفاده قرار گیرد، میتوان از آن به عنوان اقدامی مثبت یاد کرد.
آرگون معتقد است که بهتر است برنامهریزیهای لازم برای توسعه صنعتی کشور به کار گرفته شود و به گفته رهبر معظم انقلاب باید استراتژی توسعه صنعتی داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: درخواست ما از دولت سیزدهم این است فضا را برای پروژههای کوچک فراهم کند، همچنین به دنبال آن سرمایهها از بخش واسطهای فاصله بگیرند و به بخش واقعی و مولد پیش بروند.
* کمک بازار سرمایه به پیشبرد طرح جدید دولت
آرگون به کمک بازار سرمایه در پیشبرد طرح جدید دولت اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه در یک سال گذشته تحت تأثیر اقداماتی که در دولت قبل رخ داد با حاشیههای زیادی همراه شد و اعتمادها نسبت به سرمایهگذاری از این بازار از بین رفته است.
نایبرئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: بازار سرمایه ظرفیت خوبی برای جذب و هدایت نقدینگی به سمت بخشهای واقعی اقتصاد کشور دارد و میتواند کمککننده در رونق این بخشها باشد.
وی به گستردگی بازار سرمایه نسبت به گذشته اشاره کرد و افزود: اگر دولت سیزدهم، اقدامی را انجام دهد تا اعتمادها بازگردد و شاهد ورود سرمایههای خرد مردمی به این بازار باشیم، میتوان آنها را به سمت تولید سوق داد و به مراتب شاهد رونق تولید در کشور خواهیم بود.
* افزایش صادرات کالاهای با ارزش افزوده
اجرای ۴۸ پروژه صنعتی با هدف کسب ارزش افزوده و جلوگیری از صدور مواد خام انجام میشود و اقتصاد ایران را به سمت بنگاههایی با مقیاس بزرگ میبرد تا بتواند توان رقابتی خود را در منطقه گسترش دهد. تبدیل مواد خام و نیمهخام به زنجیره ارزش و ارزش افزوده موجب سودآوری بیشتر شرکتهای بورسی خواهد شد. برای نمونه در پتروشیمیها پروپان به پلی پروپیلن تبدیل میشود و در فولاد نیز گندله به محصولات فلزی تبدیل میشود. از سوی دیگر اگر تولید شرکتهای بورسی به سمت محصول نهایی با ارزش افزوده بالاتری حرکت کند، صادرات آن تسهیل میشود و موجب ارزآوری بیشتری میشود.
در کارگروه پیشرانان پیشرفت ایران برای پروژههای راهبردی و پروژههایی که بر اقتصاد ملی تاثیر جدی دارد، خط سبزی وجود خواهد داشت تا تعهد شرکتها و حمایت دولت از سرمایهگذاران فراهم شود. این خط سبز بروکراسیهای موجود برای تعریف و اجرای پروژههای مختلف برای این شرکتهای بورسی را تسهیل میکند. در این عملیات، سیاست تقسیم سود تغییر نکرده است و شرکتها براساس استراتژی تقسیم سود حرکت میکنند. طبیعی است برخی شرکتها به سمت شرکت سهامی عام پروژه و انتشار اوراق حرکت کنند تا بتوانند بخشی از نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنند.
ارسال به دوستان
برنج چرا گران شد؟
قیمت هر کیلو برنج ایرانی ممتاز به 80 هزار تومان رسید
در روزهای اخیر شاهد افزایش عجیب قیمت برنج در خردهفروشیها هستیم. بررسیها نشان میدهد قیمت هر کیلو برنج طارم ممتاز به حدود 80 هزار تومان رسیده؛ این در حالی است که نزدیک ۲ هفته پیش همین نوع برنج کیلویی 63 هزار تومان عرضه میشد. این افزایش 17 درصدی در حالی رخ داده که قیمت برنج ایرانی از ابتدای سال چندین بار دستخوش تغییر شده است. اصلیترین جهش قیمت برنج مربوط به ابتدای پاییز بود که هر کیلو برنج از حدود 30 هزار تومان در کشت جدید کشاورزان به حدود 50 هزار تومان رسید که با اقدامات مقطعی دولت مانند واردات گسترده برنج هندی و پاکستانی تا حدودی قیمتها کاهش یافت. بنا بر این گزارش، هماکنون در بازار خردهفروشی پایتخت قیمت هر کیلو برنج صدری هاشمی 72 هزار تومان، برنج متفرقه ایرانی 54 هزار تومان، برنج پاکستانی ممتاز 24 هزار تومان، برنج کشت دوم ایرانی 80 هزار تومان و برنج ممتاز هندی 38 هزار تومان است. افزایش قیمت برنج ایرانی البته در قیمت برنج خارجی نیز تاثیرگذار بوده است. برای مثال هر کیلو برنج هندی هفته گذشته 33 هزار تومان و برنج پاکستانی 21 هزار تومان بود.
* فعال شدن سامانههای توزیع برنج
در این بین مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفته است عرضه ۲ قلم برنج شیرودی ممتاز فجر در سامانه «بازرگام» آغاز شده است. اسماعیل قادریفر گفت: عرضه ۲ قلم برنج شیرودی ممتاز با قیمت ۴۲ هزار تومان و فجر با قیمت ۳۲ هزار تومان در سامانه بازرگام آغاز شده است. البته از روز گذشته با شروع توزیع برنج با قیمت مصوب، سامانه بازرگام از دسترس خارج شده است. طبق اعلام شرکت بازرگانی دولتی امسال به دلیل خشکسالی، تولید برنج داخلی ۳۰ درصد کمتر بوده است اما ذخایر راهبردی برنج در کشور بالغ بر ۴۰۰ هزار تن است. سایت «هست اینجا» دیگر سامانه توزیع اینترنتی کالاهای اساسی هماکنون هر کیلو برنج پاکستانی ممتاز را با نرخ 20 هزار و 500 تومان و برنج هندی ممتاز را به قیمت 18 هزار و 500 تومان عرضه میکند اما خبری از برنج ایرانی در این سامانه نیست.
* چرا دولت دوره ممنوعیت واردات برنج را برنداشت؟
مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج در پاسخ به این سوال که علت افزایش چشمگیر قیمت برنج در نیمه دوم سال چیست، گفت: به دولت سیزدهم اعلام کردیم اگر قرار است دوره ممنوعیت واردات برنج در کشور با هدف حمایت از تولید داخل برقرار شود، دقیقا مشخص شود آیا برنج ایرانی نیاز به حمایت دارد یا خیر. اگر ضرورت دارد و برنج خارجی تهدیدی برای برنج ایرانی است، واردات ممنوع شود و اگر تهدیدی نیست، لزومی به اجرا ندارد.
سیدتقی جعفریان، رئیس اتحادیه شالیکوبیداران استان مازندران نیز گفت: وقتی دولت میدانست با کسری برنج مواجه است، چرا دوره ممنوعیت واردات برنج خارجی را برنداشت که با واردات برنج بازار به تعادل برسد؟ وی ادامه داد: بازار باید رصد وکنترل و قیمت مصوب برای برنج تعیین میشد تا هرکس با قیمت دلخواه اقدام به خرید و فروش آن نکند ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد.
* نیاز به اقدام عاجل
افزایش قیمت برنج آن هم در آستانه شب عید به عنوان یک کالای اساسی و جداناپذیر از سفره مردم ایران، لزوم تدبیر و اقدامی عاجل توسط دولتمردان را هویدا میکند. اگر چه طی این مدت کارشناسان دلایل متعددی برای افزایش قیمت برنج مطرح کردهاند، مثلا اینکه خشکسالی باعث کاهش 30درصدی تولید برنج شده است و دلالان از شرایط پیش آمده سوءاستفاده میکنند یا اینکه به دلیل کمبود برنج خارجی در بازار، قیمت برنج ایرانی بالا رفته است، در نهایت سوال اصلی که مطرح میشود این است: چطور به برنج ۸۰ هزارتومانی رسیدیم؟ مساله حمایت از کشاورزان امری بدیهی است و قیمت نباید به گونهای باشد که این قشر زحمتکش دچار مشکل شوند اما اکنون قیمت برنج بسیار بالاتر از رقم تعادلی آن است. انتهای شهریور علی اکبری، نایبرئیس انجمن برنج گفته بود فروش برنج 45 هزار تومانی در تهران حباب و گرانفروشی است و در صورتی که شرکتی هر کیلوگرم از این محصول را 45 هزار تومان به فروش میرساند، باید از آن سؤال شود مگر شالی را به چه قیمتی خریداری کرده است؟!
ارسال به دوستان
دبیر شورای عالی امنیت ملی میگوید توافقی که طی آن تحریمهای شکلدهنده فشار حداکثری رفع نشود، نمیتواند مبنای توافق خوب باشد بر اساس این اظهارات شمخانی، مختصات توافق هستهای سودمند برای مردم چیست؟
توافق یعنی لغو همه تحریمها
در کنار لغو تحریمهای مندرج در برجام، رفع تحریمهای ذیل کاتسا، پاتریوت، چرخه دلاری(U-TURN) و تحریمهایی که ترامپ پس از خروج از برجام برچسب آنها را تغییر داده است، میتواند انتفاع اقتصادی کشورمان را در پی داشته باشد
گروه سیاسی: علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دوشنبه در آستانه ادامه دور هشتم مذاکرات وین در توئیتی نوشت: دستورکار مذاکرهکنندگان ایرانی برای ادامه دور هشتم گفتوگوها به دقت مشخص شده است. وی افزود: توافقی که طی آن تحریمهای شکلدهنده فشار حداکثری رفع نشود، موجب شرطی شدن اقتصاد کشور شده و نمیتواند مبنای توافق خوب باشد.
به گزارش «وطنامروز»، شمخانی یکشنبه هم در توئیتی نوشته بود: با وجود پیشرفتهای محدود در مذاکرات وین، هنوز با شکلگیری توازن ضروری در تعهدات طرفین فاصله داریم. تصمیمات سیاسی در واشنگتن لازمه ایجاد توازن در تعهدات برای دستیابی به توافق خوب است. بازگشت آمریکا به برجام با توجه به پیچیدگیهایی که دونالد ترامپ با بازگرداندن تحریمها و عوض کردن برچسبها یا اصطلاحا تگ تحریمها کرد، میتواند زمینه فریبکاری واشنگتن را در صورت حصول توافق احتمالی بیشتر کند. از این رو توافق مطلوب برای ایران که هدف آن لغو تحریمهاست در صورتی معنادار و دستیافتنی است که تحریمهایی که قرار بوده ساختار فشار اقتصادی بر کشورمان را تثبیت کند به طور عملیاتی لغو شود. در این صورت دولت بایدن باید تحریمهایی را که ترامپ قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام علیه ایران وضع کرد تعیین تکلیف کرده و ملغی کند. در ادامه به مهمترین قسمت تحریمها اشاره میشود.
* قانون کاتسا
در تاریخ سوم مرداد 1396 (25 جولای 2017) قانون «مقابله با مخالفان آمریکا از طریق تحریمها» یا کاتسا علیه ایران، روسیه و کرهشمالی در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید و در تاریخ 11 مرداد 1396 توسط ترامپ، رئیسجمهور وقت آمریکا امضا و به قانون تبدیل شد. این قانون راهبرد منطقهای مقابله با تهدیدهای متعارف و غیرمتوازن ایران در خاورمیانه و شمال آفریقا، اعمال تحریمهای بیشتر در پاسخ به برنامه موشکهای بالستیک ایران، اعمال تحریمهای مرتبط با تروریسم در رابطه با سپاه پاسداران، اعمال تحریمهای بیشتر در رابطه با اشخاص مسؤول در نقض حقوق بشر، اعمال تحریمهای تسلیحاتی، تداوم تاثیر تحریمهای مرتبط با حمایت ایران از تروریسم، گزارش درباره هماهنگی تحریمها میان ایالات متحده و اتحادیه اروپایی و گزارش درباره شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران را شامل میشود. قسمت مربوط به ایران در این قانون با عنوان «قانون مقابله با فعالیتهای بیثباتکننده ایران 2017 (2017 CIDA)» است که از بخش 101 تا 112 را شامل میشود.
بر اساس این قانون که آبان 1396 (31 اکتبر 2017) اجرایی شد وزارت خزانهداری آمریکا به سپاه پاسداران و تمام عوامل آن، تگ تحریمی [SDGT] مربوط به گروههای تروریستی یا حامیان آن را اضافه کرد. بر این اساس 444 فرد و نهاد از مجموع 913 فرد و نهاد قرار گرفته در لیست تحریم از جمله بانک مرکزی ایران براساس این تگ تحریمی در لیست تحریم آمریکا قرار گرفتهاند. افزون بر این شرایط تحریمهای ثانویه بانکی نیز بر اشخاصی که این تگ تحریمی را دریافت میکنند اعمال میشود. براساس اعلام سایت وزارت خزانهداری آمریکا، هر بانک خارجی در دنیا تراکنش مستقیم یا غیرمستقیم با افراد حقیقی و حقوقیای که تگ تحریمی [SDGT] دارند انجام دهد، از نظام کارگزاری دلار حذف میشود.
یکی از مسائل مهمی که درباره بازگشت به برجام اهمیت دارد، تحریمهایی است که در دوره ترامپ و بعد از خروج از برجام وضع شده است. از مهمترین آنها، الحاق برچسبهای (تگ) جدید به نهادهای مهم ایران است که در ذیل راهبرد تحکیم دیوار تحریم رخ داده است. مهمترین برچسب مربوط به تحریم نهادهای متهم به حمایت از گروههای تروریستی از نظر وزارت خزانهداری آمریکاست که ذیل دستور اجرایی ۱۳۲۲۴ با برچسب SDGT صورت گرفته است. سال 98 بانک مرکزی ایران، صندوق توسعه ملی و سال جاری نیز شرکت ملی نفت و شرکت ملی نفتکش با این برچسب به طور مجدد تحریم شدند. این برچسبها در میدان واقعی اثرات خیلی زیادی نداشتند، چرا که فضای عمومی اقتصاد ایران تحریمی بود و این نهادها نیز از قبل تحریم بودند اما از نظر رفع تحریم، مسائل جدیدی اضافه میکند. به طور خاص در موارد مذکور مساله پیچیدهتر میشود. اگر قرار باشد بازگشت آمریکا به برجام این برچسبها را مرتفع نکند، حتما آثار رفع تحریم، تقریبا بیخاصیت خواهد شد.
در بخش ۱۰۵ این قانون، کنگره دولت آمریکا را موظف کرده است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک نهاد حامی تروریسم شناسایی کرده و ذیل تحریمهای دستور اجرایی ۱۳۲۲۴ قرار دهد. وزارت خزانهداری در سالهای 98 و 99 بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، شرکت ملی نفت، شرکت ملی نفتکش و... را با استناد به قانون کاتسا، مجددا تحریم کرد، یعنی نهادهای مذکور به اتهام ارتباط با سپاه تحریم شدند.
* بازگشت تحریمها
پس از خروج از برجام دولت آمریکا ۲ بازه زمانی ٩۰ و ۱٨۰ روزه را برای پایان تدریجی فعالیتهای تجاری «در» یا «در ارتباط با» ایران پیش رو نهاد. با سپری شدن این مدت، دولت ترامپ تمام تحریمها را علیه ایران باز میگرداند تا به این وسیله کارزار فشار حداکثری علیه ایران رسما کلید بخورد. هدر نائورت، سخنگوی اسبق وزارت خارجه آمریکا مرداد اعلام میکند: از ساعت ۱۲:۰۱ بامداد امروز، فرمان اجرایی ریاستجمهوری، با عنوان «اعمال مجدد برخی تحریمها درباره ایران» اجرایی شد. این فرمان اجرایی تحریمهایی را بر بخش خودروسازی ایران و بر تجارت طلا و سایر فلزات ارزشمند مجددا برقرار میکند، و همچنین در حمایت از تصمیم پرزیدنت مبنی بر توقف مشارکت ایالات متحده در برجام، تحریمهایی در ارتباط با ریال ایران مجددا برقرار میشود. تعدادی از تمهیدات این فرمان امروز اجرایی شدند، در حالی که باقی آنها ۵ نوامبر اجرایی میشوند.
* بیانیه اطلاعاتی کاخ سفید درباره برقراری مجدد تحریمها
دولت ترامپ برای اعمال مجدد تحریمهایی که تحت برجام برداشته شده بودند، اقدام میکند. پرزیدنت ترامپ، زمانی که به مشارکت ایالات متحده در برجام پایان داد، روشن کرد دولتش تحریمهای سختی را علیه رژیم ایران مجددا از سر خواهد گرفت.
در ۷ آگوست (آگوست- مرداد) تحریمها بر موارد زیر مجددا اعمال خواهند شد:
- خرید یا کسب اسکناس دلار ایالات متحده توسط حکومت ایران
- تجارت ایران در طلا و سایر فلزات گرانبها
- گرافیت، آلومینیوم، فولاد، زغال سنگ، و نرمافزارهای مورد استفاده در فرآیندهای صنعتی
- معاملات مرتبط با ریال ایران
- فعالیتهای مرتبط با صدور بدهیهای دولتی ایران
- بخش خودروسازی ایران
باقی تحریمها از جمله تحریمهای موارد زیر، ۵ نوامبر مجددا برقرار خواهند شد:
متصدیان بخشهای بنادر، انرژی، حملونقل و کشتیسازی.
* معاملات مرتبط با نفت ایران و مؤسسات مالی خارجی با بانک مرکزی
در بیانیه کاخ سفید همچنین آمده: دولت [ایالات متحده] همچنین صدها فرد، نهاد، کشتی و هواپیماهایی را که قبلا در فهرست تحریمها قرار داشتند، مجددا در این فهرست قرار خواهد داد. دولت ترامپ قصد دارد تحریمهایی را که مجددا علیه حکومت ایران برقرار میشوند، کاملا اجرا کند و آنهایی که در کاهش فعالیتها با ایران کوتاهی کنند با خطر عواقب شدیدی مواجه خواهند بود. از وقتی پرزیدنت ترامپ در روز ٨ مه- 18 اردیبهشت 97- تصمیم خود مبنی بر خروج از برجام را اعلام کرد، این دولت ۳٨ هدف مرتبط با ایران را در ۶ اقدام جداگانه تحریم کرده است. با گذشت 3 ماه از بازگشت بخش اول تحریمها، وزارت خزانهداری آمریکا آبان 97 در بیانیهای اعلام میکند: دولت ایالات متحده، در بخشی از کارزار بیسابقه فشار اقتصادی، تحریمها علیه رژیم ایران را به طور کامل اعمال میکند. در بیانیه آمریکاییها آمده: دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانهداری ایالات متحده امروز در بزرگترین اقدامات یک روزهاش در هدف قرار دادن رژیم ایران، بیش از ۷۰۰ فرد، موسسه، هواپیما و کشتی را تحریم میکند. این اقدام بخشی حیاتی است از برقراری مجدد تحریمهای هستهای باقیمانده از آنچه در رابطه با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برداشته یا لغو شده بود. این اقدام «اوفک» برای اخلال در توان رژیم ایران برای تامین مالی گسترده و وسیع فعالیتهای بدخواهانه فرامرزی رژیم ایران طراحی شده و فشار مالی بیسابقهای را بر رژیم ایران اعمال میکند تا درباره توافقی جامع که به طور دائم از دسترسی رژیم ایران به سلاح اتمی جلوگیری میکند، تولید موشک بالستیک ایران را متوقف میکند و فعالیتهای بدخواهانه گسترده رژیم ایران را خاتمه میدهد، مذاکره کند. این [اقدام] تعداد اهداف تحریم شده مربوط به ایران را تحت این دولت، در کمتر از ۲ سال به ۹۰۰ مورد، یعنی بالاترین درجه فشار اقتصادی بر رژیم ایران میرساند. اقدام امروز تحریم ۵۰ بانک ایرانی و توابع خارجی و داخلی آنها، شناسایی بیش از ۴۰۰ هدف از جمله ۲۰۰ فرد و کشتی در بخش کشتیرانی و انرژی ایران و یک خط هوایی ایرانی و بیش از ۶۵ هواپیمای آن و گذاشتن ۲۵۰ نفر و اموال مسدود شده مرتبط به آنها که تا امروز در فهرست «افراد تعیین شده به عنوان مسدود صرفا در پی فرمان اجرایی ۱۳۵۹۹» بودهاند در فهرست «اتباع تعیین شده به طور خاص و افراد ممنوع شده» را در بر میگیرد. دونالد ترامپ هم به همین مناسبت میگوید: تحریمها علیه رژیم ایران رسما برقرار شدند. اینها شدیدترین تحریمهایی هستند که تاکنون اعمال شدهاند و باز هم شدیدتر خواهند شد. هر کسی که با ایران تجارت کند، نمیتواند با آمریکا تجارت کند.
* تحریم پتروشیمی ایران
وزارت خزانهداری درباره تحریم بخش پتروشیمی رژیم ایران توضیحاتی ارائه کرد. در بیانیه دفتر کنترل داراییهای خارجی (اوفک) آمده بود: وزارت خزانهداری ایالات متحده امروز ضد بزرگترین و سودآورترین گروه شرکتهای نگهدار پتروشیمی ایران، موسوم به شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس (پیجیپیآیسی) به خاطر پشتیبانی آن از قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا، شرکت خوشهای مهندسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (آیآرجیسی) اقدام کرده است. اوفک علاوه بر شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس، شبکه گسترده متشکل از ۳۹ شرکت پتروشیمی و عوامل فروش مستقر در خارج [از ایران] را که زیرمجموعه آن هستند نیز تحریم میکند. شرکت صنایع پتروشیمی خلیجفارس و شرکتهای پتروشیمی زیرمجموعه آن 40 درصد مجموع ظرفیت تولید پتروشیمی ایران را تشکیل میدهند و 50 درصد مجموع صادرات پتروشیمی ایران را در اختیار دارند.
* تحریم بانک ملی ایران
وزارت خارجه آمریکا 27 نوامبر 2018 (اوایل آذر 97) اعلام کرد: بانک ملی بنا بر فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ به خاطر کمک، پشتیبانی یا ارائه حمایت مالی، مادی و فناوری یا ارائه خدمات مالی یا سایر خدمات به نیروی قدس سپاه پاسداران یا در حمایت از این نیرو که پیشتر بنا بر فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ در تاریخ ۲۵ اکتبر ۲۰۰۷ تحریم شده بود، شناسایی میشود. تا سال ۲۰۱۸ میلیاردها دلار از طریق حسابهای تحت کنترل نیروی قدس سپاه پاسداران در بانک ملی جابهجا شده است. بانک ملی به عنوان یک کانال پرداختی برای نیروی قدس سپاه پاسداران عمل کرده است.
* تحریم بخش فلزات ایران در سالگرد خروج از برجام
بیانیه دونالد ترامپ درباره اعمال تحریم بر بخشهای آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران: یک سال پیش، من با کنارهگیری از پیمان هستهای وحشتناک و یکطرفه با ایران به طور چشمگیری امنیت ملی آمریکا را تقویت کردم. امروز من دستور اعمال تحریم بر بخش آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران را که بزرگترین منبع درآمد ارزی غیرنفتی رژیم محسوب میشود، امضا میکنم.
* قانون پاتریوت
قانون میهنپرستی ایالات متحده آمریکا -USA Patriot Act- از مصوبات کنگره آمریکاست. لایحه میهنپرستی پس از واقعه 11 سپتامبر با امضای جورج بوش در 26 اکتبر2001 به قانون تبدیل شد. این قانون از 10 فصل تشکیل شده است کهAnti- Money- Laundering to Prevent Terrorism عنوان فصل سوم این قانون است که شامل تدابیر مختلف جهت مبارزه با تروریسم و حمایت مالی از آن است.
بند 313 این قانون این اختیار را به وزارت خزانهداری آمریکا میدهد تا عملا نسبت به تحریم هر بانک خارجی که نسبت به تأمین مالی فعالیت ناشی از پولشویی برای فعالیتهای تروریستی دست بزند، اقدام کرده و آن بانک را عملا در مبادله با سیستم دلاری آمریکا محدود کند. به این ترتیب و با چنین شرایطی هر موسسه مالیای که قوانین مرتبط با حوزه پولشویی برای فعالیتهای تروریستی را مورد توجه قرار ندهد، با خطر قطع رابطه با اقتصاد آمریکا و سیستم پرداخت دلاری روبهرو میشود. مهمترین اقدامی که در حوزه پولشویی و مباحث مرتبط با آن علیه ایران صورت گرفته است، اطلاعیهای است که وزارت خزانهداری آمریکا سال 91 ایران را در لیست کشورهای خطرناک در حوزه پولشویی قرار داد.
اجرای این تحریم در انحصار اداره مالی خزانهداری آمریکاست که بر اساس قانون پاتریوت به تنبیه بانکها میپردازد. این تحریم همچنان مانع ارتباط بانکهای خارجی با بانکهای ایرانی است، چراکه بانک طرف معامله با بانکهای ایرانی از دسترسی به نظام دلاری آمریکا محروم شده و تمام منافع اقتصادی خود را از دست میدهد. با چنین شرایطی بانکهای کشورهای ثالث حتی اگر در خارج از آمریکا و با ارزهای غیر از دلار با بانکهای ایران وارد تعامل شوند، در واقع با بانکهایی که عنوان پولشویی دارند، ارتباط برقرار کردهاند و به اتهام پولشویی از دسترسی به دلار در آمریکا محروم میشوند.
* U-TURN یا چرخه دلاری
یکی دیگر از مواردی که باید در احیای برجام مدنظر قرار گیرد و در زمان مذاکرات هستهای منتج به برجام از آن غفلت شد، تحریم U-TURN یا چرخه دلاری است که لغو آن زمینهساز یک توافق قابل قبول برای کشورمان است. آمریکا دهه ۹۰ میلادی با اتهامات تروریستی، هر نوع مراوده با ایران را برای اشخاص حقیقی و حقوقی آمریکایی ممنوع کرد اما برای اینکه با این فرمان دسترسی ایران به تراکنشهای دلاری را مسدود نکند، یک استثنا در نظر گرفت که آن هم چرخه دلاری بود.
بر اساس این استثنا، تراکنشهای دلاری ایران قابل انجام بود، مشروط به اینکه بانک پرداختکننده و دریافتکننده خارج از حوزه صلاحیتی ایالات متحده باشند. این استثنا تا سال ۲۰۰۸ برقرار بود اما نوامبر 2008 خزانهداری آمریکا با طرح اتهام پولشویی، حمایت ایران از تروریسم و اشاعه تسلیحاتی مجوز تراکنشهای U-Turn را ملغی کرد. از آن زمان به بعد عملا دسترسی مستقیم بانکهای ایرانی به تراکنشهای دلاری مسدود شد.
ارسال به دوستان
رئیس قوه قضائیه:
آماده وضع قانون برای افزایش اقتدار پلیس هستیم
گروه سیاسی: رئیس قوه قضائیه گفت: ظرفیت قانونی موجود برای تضمین اقتدار نیروهای مسلح و نیروی انتظامی، ظرفیت قابلتوجه و اعتنایی است.
حجتالاسلام والمسلمین غلامحسین محسنیاژهای در جلسه شورای عالی قوهقضائیه شهادت افسر نیروی انتظامی شهید «علیاکبر رنجبر» را به خانواده وی و مجموعه نیروهای نظامی و انتظامی کشور تبریک و تسلیت گفت و با اشاره به اهمیت بالای مقوله امنیت در همه جوامع، تصریح کرد: حافظان امنیت مردم و کشور ما در نیروهای مسلح و نیروی انتظامی در همه نقاط ایران اسلامی برای برقراری امنیت و نظم اجتماعی تلاش مجاهدانه میکنند و بدیهی است باید از احترام، اقتدار، تجهیزات و آموزشهای لازم برخوردار باشند و ضروری است با همکاری رسانه ملی و همه صاحبان تریبون در راستای تقویت ارتباط مردم و نیروهای مسلح فرهنگسازی صورت گیرد و بهگونهای تدبیر شود که دیگر شاهد به وقوع پیوستن اتفاقی که در استان فارس واقع شد، نباشیم. رئیس عدلیه در ادامه ضمن تاکید بر این مقوله که قوه قضائیه برای اصلاح یا وضع قانون در راستای افزایش اقتدار نیروی انتظامی آمادگی کامل دارد، به این مهم اشاره کرد که ظرفیت قانونی موجود برای تضمین اقتدار نیروهای مسلح و نیروی انتظامی، ظرفیت قابلتوجه و اعتنایی است. قاضیالقضات در همین راستا به قانون «بهکارگیری سلاح توسط مأموران نیروهای مسلح در موارد ضروری» مصوب سال ۱۳۷۳ اشاره کرد و با تاکید بر ماده ۳ این قانون ناظر بر موارد دهگانهای که مأموران انتظامی حق بهکارگیری سلاح را دارند، مشخصا توجه همگان را به تبصره سوم بند ۱۰ این ماده قانونی جلب کرد؛ تبصرهای که مقرر داشته مأموران مسلح در همه موارد مندرج در این قانون در صورتی مجازند از سلاح استفاده کنند که اولا چارهای جز بهکارگیری سلاح نداشته باشند و ثانیا در صورت امکان، باید مراتب و جهات «تیر هوایی»، «تیراندازی از کمر به پایین» و «تیراندازی کمر به بالا» را رعایت کنند. وی درعینحال به ماده ۱۲ قانون «بهکارگیری سلاح توسط مأموران نیروهای مسلح در موارد ضروری» نیز گریزی زد و تاکید کرد: مأمورانی که با رعایت مقررات این قانون مبادرت به بهکارگیری سلاح نمایند، از این جهت هیچگونه مسؤولیت جزایی یا مدنی نخواهند داشت. رئیس دستگاه قضا در همین راستا با بیان مصادیقی از تروریستها، گروگانگیرها و اشراری که امکان رعایت جهات مندرج در تبصره سوم بند ۱۰ ماده ۳ قانون «بهکارگیری سلاح توسط مأموران نیروهای مسلح در موارد ضروری» در مواجهه با آنها برای مأموران حافظ امنیت مردم وجود ندارد، به دادستانها و مسؤولان قضایی سراسر کشور تاکید کرد در قبال این مأموران به لحاظ ماده ۱۲ قانون مزبور توجه و اهتمام مبذول دارند. رئیس عدلیه همچنین به مواد ۶ و ۷ قانون «بهکارگیری سلاح توسط مأموران نیروهای مسلح در موارد ضروری» نیز اشاره کرد؛ موادی که ناظر بر «موارد مجاز تیراندازی بهسوی وسایل نقلیه بهمنظور متوقف ساختن آنها توسط مأموران» و همچنین «تاکید به مأموران برای حتیالمقدور هدف قراردادن پا هنگام بهکارگیری سلاح» است.
* مأموریت به سازمان بازرسی کل کشور برای همکاری همهجانبه با هیأتهای تحقیق و تفحص مجلس
رئیس قوه قضائیه به سازمان بازرسی کل کشور برای همکاری همهجانبه با هیأتهای تحقیق و تفحص مجلس پیرامون موضوعات مختلف، مأموریت داد و مشخصا به ضرورت و اهمیت همکاری سازمان بازرسی با «هیأت تحقیق و تفحص از سازمان بورس و بازار سرمایه» اشاره کرد و گفت: نوسانات بازار بورس و افت و کاهش شاخصها و زیان دیدن و متضرر شدن بخشی از سرمایهگذاران و مردم، از دلایلی است که اهمیت و ضرورت همکاری و مساعدت به «هیأت تحقیق و تفحص از سازمان بورس و بازار سرمایه» را دوچندان میکند. محسنیاژهای در همین رابطه افزود: «پیشروی کارها و امور هیأتهای تحقیق و تفحص»، «پیشگیری از ایجاد مزاحمت و دردسر برای دستگاه مورد تحقیق و تفحص قرار گرفته» و «سهولت کار دستگاه قضا هنگام رسیدگی به گزارش هیات تحقیق و تفحص به واسطه اتقان تحقیقات و تکمیل اسناد»، ۳ مزیتی است که در نتیجه مساعدت و همکاری قوه قضائیه با هیأتهای تحقیق و تفحص مجلس ایجاد میشود. رئیس دستگاه قضا همچنین علاوه بر سازمان بازرسی کل کشور به دادستانی کل کشور نیز توصیه کرد در موارد نیاز، نهایت همکاری را با هیأتهای تحقیق و تفحص مجلس انجام دهند.
* تقدیر اژهای از رفع موانع از بستر و حریم رودخانه کرج
محسنیاژهای همچنین از دستگاههای دولتی و حکومتی که داوطلبانه اقدام به قلعوقمع ساختوسازهای غیرمجاز از بستر و حریم رودخانه کرج کردند، تقدیر و تشکر کرد و به آن دسته از دستگاههایی که تاکنون برای اعمال قانون در این زمینه اقدامات مقتضی را انجام ندادهاند توصیه کرد در اسرع وقت نسبت به رفع موانع خودساخته در حاشیه رود کرج اقدام کنند تا نیازی به ورود قوه قضائیه نباشد. وی همچنین با اشاره به دستور رئیسجمهور مبنی بر آزادسازی سواحل گفت: امیدواریم دولت همانگونه که در ارتباط با آزادسازی سواحل اقدام کرد، در قبال بستر و حریم رودخانهها نیز که از سوی برخی دستگاهها مورد تصرف قرار گرفته و این امر موجد مخاطرات زیستمحیطی است، اقدامات لازم و مقتضی را ترتیب دهد.
ارسال به دوستان
نگاهی به فیلم «بدون قرار قبلی» جدیدترین ساخته بهروز شعیبی
گریز از بیگانگی
کیمیای هویت و مهاجرت معکوس
گروه فرهنگ و هنر: هشتمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر در خانه جشنواره با اکران ۲ فیلم «بیرویا» و «بدون قرار قبلی» برای اهالی رسانه و منتقدان ادامه یافت؛ ۲ فیلمی که هرکدام واکنشهای متفاوتی را در پی داشت. فیلم «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی همانطور که پیشبینی میشد اثری قابل توجه و باکیفیت از آب درآمد و اغلب مخاطبان خانه جشنواره در برج میلاد پس از تماشای جدیدترین ساخته شعیبی لبخند رضایت بر لبان خود داشتند و شاهد اثری قابل احترام از سوی کارگردان «دارکوب» بودند؛ اثری که کاملا هوشمندانه و با زبان سینما در پی احیای ارزشهای بزرگ انسانی است که ریشه در آب و خاک سرزمین مادری دارد. اما متاسفانه باید گفت فیلم «بیرویا» ساخته کارگردان فیلماولی «آرین وزیر دفتری» به هیچ عنوان نتوانست انتظارات منتقدان و کارشناسان را برآورده کند. این فیلم با آنکه از سوژه بکر و کمتر پرداخته شدهای برخوردار است، نتوانسته در پرداختن به این سوژه موفق عمل کند. در ادامه نگاهی به فیلمهای «بدون قرار قبلی» و «بیرویا» داشتهایم. ***
صادق فرامرزی: با هر متر و معیاری 17 سال زمان زیادی است و حالا 17 سال پس از اثر تکرار نشدنی «خیلی دور خیلی نزدیک» سیدرضا میرکریمی، این بار بهروز شعیبی سوژهای مشابه را با پرداختی موفق مقابل دوربین برده است.
شعیبی که پیش از این در 2 اثر اجتماعی «دهلیز» و «دارکوب» به طور ویژه بر عنصر فطرت آدمی دست گذاشته و به مفهوم بخشش و مادری پرداخته بود، حالا در بستر داستانی ساده و در عین حال عمیق یک گام جلوتر گذاشته و سراغ چالش هویت و بیگانگی رفته است.
«بدون قرار قبلی» عناصر مشابه زیادی با «خیلی دور خیلی نزدیک» دارد، بار دیگر سفر به عنوان نمادی از هجرت، پایههای داستانی فیلم را تشکیل داده تا یک پزشک دیگر در جستوجوی گمشدهای که هیچگاه حضوری مستقیم در فیلم ندارد «خود» را بیابد، به همین خاطر «بدون قرار قبلی» را به رغم روایت ساده و دلنشینش میتوان یکی از معترضانهترین فیلمهای جشنواره چهلم به حساب آورد؛ اعتراضی که البته فراتر از نهاد قدرت، ضمیری درونی دارد. کاراکتر یاسمین (پگاه آهنگرانی) به عنوان شخصیت اصلی فیلم تقریبا در تمام سکانسها حاضر است اما هیچ موضوعیت مستقلی در دل داستان ندارد و آنچه او را تبدیل به موتور محرکه فیلم میکند، نسبتی است که با گذشته و ریشههای خود پیدا میکند و اعتراض فیلم دقیقا به همین جدا افتادگی و بیگانگی «خود» از «هویت» است. هر چند خانواده، مذهب و شهر به عنوان 3 رکن قوامبخش در دل داستان حضوری جدی دارند اما جملگی در خدمت این «خود» برای یافتن «هویت» قرار میگیرند، به همین خاطر برخلاف عمده آثاری که به مساله زیارت امام رضا(ع) پرداختهاند، این بار نه ردی از معجزه و کرامت به چشم میآید و نه خبری از دگرگونیهای یکباره است، آنچنان که حتی تا پایان داستان یاسمین هیچ نشان و نمادی از تغییر عقاید خود نشان نمیدهد. سیر یافتن «خود» در بستر سفری که با مقدمهچینی دیگری تدارک دیده شده است این امکان را به وجود میآورد که نسبت فرد و بیگانگیاش با محیط بیرونی تبدیل به چالش اصلی فیلم شود. گام برداشتن در چنین مسیری و خلق تعلیق در میانه کشاکشهای بیرونی یک شخصیت با محیط بیرونی میتوانست ریسکی بزرگ برای شعیبی و فیلمش باشد اما باید اقرار کرد که نسبتشناسی خوب او با حوادث بیرونی، این ریسک را به نقطه قوت اثر تبدیل کرد. در کنار تمام این موارد، «بدون قرار قبلی» یک اثر ملی نیز به شمار میآید. کشاکش برای یافتن «خود» نسبت مستقیمی با تاریخ و سنت ایرانی دارد که نمود آن را در هنر کاشیکاری شخصیت غایب فیلم میتوان مشاهده کرد. در کنار نمادهای ایرانی اثر که در سایه تعدد لوکیشنها با ظرافت خوبی و بدون اگزجره شدن به نمایش در آمده است، سرانجام فیلم را میتوان طرح بحثی برای «مهاجرت معکوس» و پاسداشتی از ارزش وفاداری به وطن دانست. طرح موازی خردهروایتی از یک پیرمرد مشهدی که تحت هیچ شرایطی حاضر به ترک خانه قدیمی خود با بهای مادی بالا نمیشود نیز در لفافه در راستای همین طرح بحث میتوان دانست.
در نهایت «بدون قرار قبلی» را میتوان از خوشساختترین آثار جشنواره چهلم دانست؛ فیلمی که نشان از بلوغ شعیبی در فیلمسازی دارد و پیرنگ دینی اثر را با زبانی فطری و اجتماعی تا پایان اثر زنده نگه میدارد؛ فیلمی که به دور از کلیشههای ثابت، اعتراض خود را نسبت به بیگانگی انسان معاصر با ریشه و هویت خود تصویر میکند.
***
بی رؤیا: مسأله شخصیت
سیدسعید هاشمزاده: در فیلمهای درام روانکاوانه، شخصیتها و زاویه دیدشان نقشی اساسی دارد. اغلب این درامها بر پایه و تکیه بر یک نظریه که توضیح دهنده اختلالی است روانی پایهگذاری شدهاند و قرار است نمود و تصویری بر این اختلال باشند. از اختلال روان نژندی تا اختلال روان پریشی، هر کدام از اینها مبنایی شده است تا آثار روانکاوانه سینما از «سرگیجه» تا «من به پایان دادن به اوضاع فکر میکنم»، شکل گیرد و تصویری شود. در واقع گویی اختلال روانکاوانه نوعی تصویر و فرم تصویری با خود به ارمغان میآورد و فیلمساز مشتاقانه به دنبال چنین راهکارها و تمهیدات فرمی و نیز داستانی است که به بیان آنها بپردازد. بیشک شکل اسکیزوفرنی و پرداخت به آن با شکل پارانویا یا حتی افسردگی و وسواس متفاوت است و تصویر و داستانی متفاوت را نیز در بر میگیرد. تمام این فرمها و اختلالات نیاز به یک عنصر محوری دارد و آن شخصیت است؛ زاویه دید کاراکتر که بیانگری وضعیت و روان و ذهن را برعهده میگیرد اما بیرویا یک ساعت شخصیت ندارد. ماجرایی ساده و سریالی دارد و آرام و بیدردسر است. حتی بویی از گرههای یک درام عادی نمیبرد؛ چه رسد به اینکه بتواند در ذهن و نقطه نظر یک کاراکتر نفوذ کند، جهانش را بسازد یا دست به ساخت پارادوکسهایی بزند که خط میان واقعیت و توهم را جداسازی کند. بیرویا یک ساعت ما را عادت به داستانی میدهد که نیمساعته هم میتوانست آن را بازگو کند و در دقایق70 است که تنها به وسیله یک اختلال روانی، به مخاطبش رکب میزند. او را غافلگیر میکند و در پرداخت خوب دقیقه 70 تا نودش تازه ما را وارد نقطه نظر کاراکتر کرده و چه دیر ما را به تکاپو میاندازد و خیلی زود این تکاپو را تمام میکند؛ تکاپویی که از پایان پرده اول میتوانست یقه بیننده را بگیرد و تا پایان داستان او را رها نکند. همان تکاپویی که میتوانست بالکل زاویه دید شخصیت شود، شخصیت و هراسها و توهمهایش را تصویری کند و ما را با اختلال آشنا سازد. در واقع، اتفاق مهمی که درامپرداز بیرویا به آن اندیشیده است فقط و فقط مساله غافلگیری است و تصویری کردن اختلال و آن را در بافت قصه پروراندن هدف او نیست یا نتوانسته است به آن بپردازد. بیرویا از همین منظر است که ضربه میبیند. پرداختش به مساله روانکاوی سطحی و از نخستین ایدههایی است که درباره چنین مسالهای به ذهن میرسد. در مساله بعدی بیرویا حتی بیماری که هدف قرار میدهد را نیز نمیشناسد. کارگردان در کپشنی از اسکیزوفرنی مینویسد و فیلم را به وسیله آن جمعبندی میکند اما کاراکتر رویا نه دچار اسکیزوفرنی بلکه دچار اختلال گسستی و تجزیهای است که باعث میشود هویت خود را فراموش و با هویت دیگر جایگزین کند و همیشه میان این تغییر و فراموشی در این اختلال با اسکیزوفرنی تفاوتی عیان وجود دارد.
ارسال به دوستان
رئیس سازمان اطلاعات سپاه مطرح کرد
تأکید بر انسجام دستگاههای اطلاعاتی
رئیس سازمان اطلاعات سپاه گفت: برآورد برخی سیاستمداران و تحلیلگران این است که رژیم صهیونیستی ۸۰ سالگی خود را نخواهد دید. حجتالاسلام حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه در این همایش با اشاره به افول هژمونی آمریکا گفت: جمهوری اسلامی ایران با ارتقای توان داخلی و قدرت منطقهای و بینالمللی، گام دوم انقلاب را بلند برمیدارد. وی ادامه داد: مردم چهلوسومین بهار آزادی را در شرایطی جشن میگیرند که افول هژمونی آمریکا را شاهد هستیم و برآورد برخی سیاستمداران و تحلیلگران این است که رژیم صهیونیستی ۸۰ سالگی خود را نخواهد دید. لذا دشمن همه تلاش خود را برای انجام خرابکاریها در داخل کشور در دستور کار قرار داده که انسجام دستگاههای اطلاعاتی در دوره جدید، اشراف اطلاعاتی و مقابله با سرویسها و عناصر آنها را افزایش خواهد داد. در ادامه این همایش سردار بابایی، رئیس سازمان اطلاعات انتظامی کشور ضمن تقدیر و تشکر از میزبانی وزارت اطلاعات در برگزاری این همایش تاکید کرد: استمرار چنین همایشی موجب همدلی و همافزایی بین جامعه اطلاعاتی میشود. ارسال به دوستان
فولاد خوزستان با شکست پرسپولیس فاتح سوپرکاپ فوتبال ایران شد
جام فولادی
تیم فوتبال فولاد خوزستان در دیدار برابر پرسپولیس در سوپرجام فوتبال ایران که پر از کارتهای زرد و قرمز بود، به پیروزی رسید و به عنوان قهرمانی این رقابت دست یافت. دیدار سوپرجام فوتبال ایران بین ۲ تیم پرسپولیس (قهرمان لیگ برتر) و فولاد خوزستان (قهرمان جام حذفی) برگزار شد و در نهایت تیم فولاد با نتیجه یک بر صفر به پیروزی رسید. در این مسابقه که در ورزشگاه شهید قاسم سلیمانی سیرجان برگزار شد، «موسی کولیبالی» (۱۸) برای فولاد گلزنی کرد. به این ترتیب جواد نکونام، سرمربی فولاد دومین جام خود را در دوران مربیگری به دست آورد و پرسپولیس از رسیدن به پنجمین قهرمانی در سوپرجام بازماند. برنامه پرسپولیس در نیمه نخست فشار روی مدافعان فولاد و پرس از بالا بود اما فولاد به فرارهای «لوسیانو پریرا» مهاجم برزیلی خود متکی بود و خط دفاع پرسپولیس را آزار داد. فولادیها دقیقه ۱۸ در شرایطی که خطر خاصی روی دروازه 2 تیم ایجاد نشده بود، توسط موسی کولیبالی به گل نخست رسیدند. کولیبالی توپ ارسالی از کرنر را در غفلت مدافعان پرسپولیس با یک ضربه سر وارد دروازه حریف کرد. فولاد بعد از گلزنی به پرسپولیس، دفاع منسجمتری انجام داد و اجازه موقعیتسازی به شاگردان یحیی گلمحمدی نداد. البته دقیقه ۳۹ کمال کامیابینیا، هافبک پرسپولیس با ضربه سر دروازه فولاد را باز کرد اما این گل آفساید اعلام شد. پرسپولیس نیمه دوم برای جبران نتیجه بازی هجومیتری را انجام داد و مهدی عبدی بر خلاف نیمه اول، بیشتر صاحب موقعیت شد. دقیقه ۵۴ عبدی سانتر سیدجلال حسینی را به صورت سرضرب روانه دروازه فولاد کرد اما توپ با اختلاف کم به اوت رفت. اتفاق بد برای پرسپولیس دقیقه ۶۳ رخ داد؛ زمانی که مهدی شیری مدافع راست این تیم با دریافت کارت زرد دوم از زمین اخراج شد و تیم گلمحمدی ۱۰ نفره شد. گلمحمدی برای جبران نتیجه در دقیقه ۷۰ دست به ریسک بزرگی زد و 4 تعویض همزمان انجام داد. او با بیرون کشیدن سیدجلال حسینی، علی شجاعی، رضا اسدی و حامد پاکدل، وحدت حنانوف، منوچهر صفروف، امید عالیشاه و علی نعمتی را وارد زمین کرد تا روند بازی را تغییر دهد. درگیریها و تنشهای بالای بازی در نیمه دوم باعث شد داور مسابقه کارتهای زرد زیادی نشان بدهد که این موضوع اخراج ۲ مربی و همچنین اخراج حمید بوحمدان، هافبک فولاد در دقیقه ۸۱ را به دنبال داشت. پرسپولیس با نزدیک شدن به پایان بازی با اضافه کردن علیرضا ابراهیمی به خط حمله در تلاش بود گل خورده را جبران کند اما این موقعیتها نتیجهای در پی نداشت. بهترین فرصت پرسپولیس دقیقه ۸۵ و موقعیت تک به تکی بود که عبدی به دست آورد اما این مهاجم توپ را گم کرد و این فرصت از دست رفت. ارسال به دوستان
کار اضافه!
مهدی جابری: آدامس، گل، بادکنک، فال و چسب زخم در دست دارند. ظاهرشان کودک است اما رنجشان شاید به اندازه یک میانسال یا سالمند باشد. سالمندی را میشود در اعماق نگاهشان فهمید؛ صدها متر پایینتر از وسعت دید ما؛ همان جایی که آرزوها و امیدهایشان به خاطر شیب تند گردنههای زندگی، سقوط کرده و متلاشی شده است. این بچهها بیآنکه دوران شیرین کودکی را تجربه کنند، زندگی را از 40 یا 50 سالگی آغاز کردهاند.
کودکان کار همیشه سوژههای تیترساز و دهان پرکن برای شرکتها و سازمانها در زمینه مسؤولیت اجتماعی یا آسیبهای اجتماعی هستند اما بیش از آنکه اتفاق مثبتی برای این بچهها رخ دهد، شاهد رسیدن اشخاص حقیقی و حقوقی به اهداف تبلیغاتی خود هستیم.
در سالهای اخیر بسیار شنیدهایم که نهادهای مختلف دولتی و خصوصی درباره کودکان کار و خیابان صحبت کردهاند و برنامه دادهاند اما پایان هر سال دستاورد چندانی را شاهد نبودهایم و در عوض، بودجههایی در این مسیر یا به این بهانه هزینه و فاکتور شده است! بگذریم از اینکه با این شیوهها، عکسها و فیلمهایی هم برای نمایش رسانهای جفتوجور میشود و بریده جراید پرباری را در اختیار مدیران و نهادها قرار میدهد!
در بیان مظلومیت کودکان کار، همین بس که حتی مدافعان قدرتمند و تاثیرگذار برای تعریف یا افزایش ردیفهای اعتباری در بودجه دولتها ندارند و هیچکس در نهادهای تصمیمگیر، حامی واقعی یا سخنگوی این بچههای زبانبسته نیست. اگر اینچنین نبود، حتما شاهد شرایط بهتری برای کودکان کار بودیم.
سوالی که هنگام مواجهه با بچههای کار در ذهن مردم ایجاد میشود این است: تلاش برای برچیده شدن فقر از کانون خانواده این بچهها چقدر هزینه دارد؟ آیا این هزینه آنقدر بالا و نجومی است که خارج از توان اقتصادی کشور و دولتهای ماست؟! بسیاری از مؤسسهها، نهادها، انجمنها یا مجموعههایی که عناوین خیریه و کمکرسانی را یدک میکشند، دقیقا چه میکنند و پولهایشان چگونه هزینه میشود؟ چرا آمار کودکان کار همچنان صعودی است؟
واقعیت تلخ این است که بسیاری از کودکان کار تا به امروز دلسوز نداشتهاند؛ نه در خانواده و نه در دولتهای ما. کسی تا به امروز برای آنها مادری نکرده است؛ نه در خانه و نه در وزارتخانه! حالا اما نگاهها به دولتی است که رویکردی متفاوت از دولتهای پیشین دارد. قبلیها گاهی شعار دادند و گاه وعده؛ خدا کند این دولت کاری کند که «کار» اضافه از مقابل اسم این بچهها حذف شود.
ارسال به دوستان
استراتژی ایالات متحده برای حل بحرانهای منطقهای در شرق چیست؟
بحرانهای تایوان و اوکراین و «قورباغه سمی» آمریکا
ثمانه اکوان: دولت آمریکا از مدتها پیش گمان میکرد سال جاری میلادی، مهمترین دغدغهاش در سیاست خارجی باید مساله رویارویی با چین و همچنین مسائل مرتبط با جنگ تجاری با این کشور باشد اما از روزهای پایانی سال ۲۰۲۱، توجه دنیا به سمت روسیه و ماجرای احتمال حمله نظامی به اوکراین رفت و مساله چین را به کلی به فراموشی سپرد.
1- به نظر میرسد تحلیلگران آمریکایی نظریاتی برای برخورد با مساله اقدامات چین علیه تایوان داشتند که حالا قرار است از همان تئوریها در مساله اوکراین نیز استفاده کنند! چند تن از تحلیلگران نظامی و سیاست خارجی در مرکز «امنیت آمریکای نوین» یا CNAS چندی پیش با شبیهسازی موقعیتها و احتمالات رفتاری چین در مقابل تایوان، تئوریای را برای دولت آمریکا درباره نحوه برخورد با چین مطرح کرده بودند با نام «قورباغه سمی». بر اساس این تئوری، اگر چین خواهان حمله به تایوان و ملحق کردن آن به خاک خود باشد، باید از جزایر کوچک تایوان در دریای چین جنوبی شروع کند؛ ۲ جزیرهای که فعلا در اختیار تایوان است اما نقشی حیاتی برای تامین منافع چین در این منطقه دارد. در شبیهسازی انجام شده، چنین فرض شده است که چین برای حمله به تایوان ابتدا از یکی از جزایر این منطقه با عنوان «دونگشا» عملیات خود را آغاز میکند. بر همین اساس، تحلیلگران این اندیشکده بر این عقیدهاند آمریکا و تایوان باید با کمک یکدیگر چنان مساله حمله به این جزیره را برای چین دشوار و پرهزینه کنند که چین بداند نمیتواند به سرزمین اصلی تایوان دست درازی داشته باشد. آنها از این استراتژی به نام «قورباغه سمی» یاد میکنند، چرا که قورباغههای سمی در مواجهه با مهاجمان و همچنین در حمله به طعمه خود، رنگهای نورانی از خود به نمایش میگذارند و با این کار در واقع به مهاجم نشان میدهند در صورت حمله، با چه تهدید بزرگی روبهرو خواهند شد. از نظر نظامی این مساله بدین معنی است که پادگانهای محلی در این جزایر، باید به قدری مسلح بوده و آمادگی مقابله با چین را حفظ کنند که در صورت حمله نظامی به آنها، چین بداند بدون خونریزی و هزینه زیاد نمیتواند آنها را به تصرف خود درآورد. این مساله باعث خواهد شد چین حتی برای حمله به جزایر تایوان به دنبال استفاده شدید از نیروی نظامی باشد و این بدین معناست که در صورتی که چنین تصمیمی در هیات حاکمه چین گرفته شود، ایالات متحده میتواند از اطلاعات مربوط به آرایش نیروهای نظامی متوجه شود چین قصد حمله نظامی به تایوان و جزایرش در دریای چین جنوبی را دارد. این کار باعث میشود چین قبل از حمله به تایوان در واقع مانند قورباغه سمی نوری را از خود ساطع کند که تا آمریکا نیز دیده میشود و ایالات متحده میتواند آماده مقابله با این اقدام شود.
این استراتژی بیشتر به این منظور مورد بحث قرار گرفته و پیشنهاد شده است که توسط دولت بایدن دنبال شود که آمریکا از مدتها قبل بتواند آمادگی چین برای حمله به تایوان را مشاهده کند، زیرا در حال حاضر اصلا نمیداند و هیچ نشانهای نیز مشاهده نمیکند که پکن به دنبال حمله به تایوان باشد. بر این اساس پیشنهاد شده است تایوان نیز با آغاز مراحل اصلی این حمله باید آماده از بین بردن تمام زیرساختهایی باشد که فعلا در این جزایر وجود دارد تا چین نتواند از آنها برای حمله بعدی به تایوان استفاده کند. بعد دیگر این استراتژی آماده شدن تایوان و آمریکا برای به راه انداختن کمپین اطلاعاتی و رسانهای در سراسر دنیاست تا بتوانند از آن برای مجاب کردن کشورهای همسایه چین به ورود به این موضوع و موضعگیری در این باره استفاده کنند. از این طریق ایالات متحده میتواند با مدیریت واکنشهای منطقهای یا بینالمللی به تهاجم دیپلماتیک به چین پرداخته و ضمن منزوی کردن این کشور، به فکر استفاده از ابزارهای تنبیهی مانند تحریم اقتصادی نیز باشد.
مبدعان نظریه «قورباغه سمی» بر این باورند تایوان و آمریکا باید با برنامهریزی، هماهنگی و مهمتر از همه، ایجاد توازن و هماهنگی میان سیاستهای بازدارندگی خود به قدری سریع باشند که قبل از اینکه چین وارد عمل در منطقه شود، آنها اقدامات مناسب را انجام داده باشند و در واقع مانند این قورباغهها رنگهای نورانی خود را به همه نشان داده باشند و قدرت و توان دفاعی و نظامی خود را در برابر اقدامات نظامی چین به نمایش گذاشته باشند، زیرا اگر چین شروع به اقدامات نظامی خود در منطقه کند، دیگر برای اقدامات تبلیغاتی یا آماده شدن برای فعالیتهای نظامی علیه آن بسیار دیر است. بر اساس شبیهسازی انجام شده درباره حمله چین به تایوان، تحلیلگران آمریکایی به این نتیجه رسیدهاند زمانی که حمله نظامی چین آغاز شود، دیگر برای آمریکا و تایوان بسیار سخت است که جلوی پیشرفتهای نظامی چین را بگیرند و به احتمال زیاد تایوان بدون هیچ هزینه زیادی در دست چین خواهد افتاد. بر همین اساس آمریکاییها به این نتیجه رسیدهاند که اگر بخواهند از طریق ابزارهای غیرنظامی با چین برخورد کنند نیز مدت زمانی که طول میکشد تا تحریمها تاثیر خود را بر جا بگذارند، باعث میشود چندان نتوان به کارآیی آنها اطمینان داشت.
تحلیلگران آمریکایی در عین حال معتقدند این استراتژی بدون حضور قدرتهای منطقهای و همراهی آنها با ایالات متحده نمیتواند به سرانجام برسد. آنها اعتقاد دارند حضور و همراهی کشورهایی مانند ژاپن در این مساله بسیار حیاتی است و در درگیریهای احتمالی، کشورهای همسایه باید بتوانند بدون هیچگونه ابهامی از موضع آمریکا و تایوان در این باره حمایت کنند. بنابراین تحلیلگران آمریکایی بر این عقیدهاند دولت آمریکا باید بتواند به صورت صد در صد اطمینان حاصل کند که تمام قدرتهای منطقهای از جمله ژاپن از مواضع آمریکا کاملا حمایت کرده و میدانند منافع آنها نیز در گرو حمایت از موضع آمریکا در منطقه است. آنها با این حال تا به حال نتوانستهاند از حمایت کامل کشورهای منطقه برخوردار باشند و بسیاری از کشورها، درگیری در دریای چین جنوبی یا حضور نظامی آمریکا در منطقه را به ضرر منافع خود میدانند.
2- استراتژی به کار رفته توسط دولت بایدن درباره چین تا حد زیادی به استراتژی «قورباغه سمی» شباهت دارد، با این اختلاف که قرار بوده است این استراتژی درباره چین و مساله تایوان به کار رود و حالا دولت بایدن ترجیح داده است از آن برای مساله اوکراین و روسیه استفاده کند!
دولت بایدن میداند کرملین نیتی برای جمع کردن نیروهای نظامی خود در مرز اوکراین دارد. او میخواهد کاری کند که هزینه هر نوع حمله نظامی به اوکراین برای روسیه به قدری بالا رود که حمله به اوکراین دیگر فایدهای از نظر اقتصادی برایش نداشته باشد. با این حال یک حلقه گمشده در استفاده از استراتژی «قورباغه سمی»
برای مساله روسیه وجود دارد و آن این است که حمله ابتدایی سالها پیش یعنی سال ۲۰۱۴ توسط روسیه انجام شده بود و در آن سال، شبهجزیره کریمه که میتوانست از نظر امنیتی و سیاسی همان جزیره دانگشا در تایوان باشد، به دست روسیه افتاد، آن هم بدون هیچ هزینهای برای مسکو. حالا اما دولت بایدن تلاش دارد هر روز رنگهای روشنتری از خود درباره احتمال شکلگیری جنگ و سیاستهای تهاجمی نشان دهد و این در شرایطی است که هنوز برای وقوع جنگ زمینههای لازم مهیا نشده است و دولت آمریکا و حتی دولت اوکراین نیز بخوبی به این مساله واقفند. شرایط در روسیه میتواند با یک مذاکره مثبت و مفید به نفع تمام طرفهای درگیر خاتمه یابد اما به نظر میرسد آمریکا تلاش زیادی دارد که بلافاصله به سمت استفاده از آخرین راهحل که رویارویی نظامی یا تحریمهای اقتصادی است، برود. بر همین اساس است که نمیتوان امیدوار بود مذاکرهای سازنده از طرف آمریکاییها برای حل مشکلات موجود در منطقه شکل گیرد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|